Kádár György művei a Szinyei Szalonban

Kádár György életműve szinte az egész huszadik századon átível. Ebből három korszakot mutat be a Szinyei Szalon kiállítása.

Kádár György művészete két erős, egy életre meghatározó hatás alatt érlelődött: a késő avantgárd absztrakt expresszionizmusa és a történelem. Első, addigi művészetét átfogó kiállítása 1946-ban már e két befolyás nyomán született műveit állította a közönség elé: a párizsi évek hatására készült expresszív, konstruktív alkotásait, illetve a háborús évek alatt őt ért megrázó élményekre épülő, „társadalmi” elkötelezettségű kompozícióit.

Az azóta eltelt több mint fé! Évszázad ugyan árnyalta, de nem változtatott az akkori képen, később is az akadémikus emberábrázolás és az absztrakt térrendezés váltotta egymást. A Szinyei Szalon kiállítása Kádár három korszakából válogat. A 40-es évek az említett hatások alatt született csendéletekkel, életképekkel, munkásábrázolásokkal jelenik meg. A második Kádár György Színek és formák korszak talán a legerősebb és legjellemzőbb. Kádárra, ezek a szocreál, akadémikus művészettel szakító konstruktív csendélet-változatok, melyeken az ábrázolt tárgyakat (virág, üveg, szék, asztal) a kompozíciós kísérleteknek vetette alá a festő.

A 90-es évek munkáin a tárgyakat a természet képei váltják fel, a tér elvész, csak az egymást fedő színek maradnak, az egymásra tolt síkokból lépnek ki a növény- és állatvilág megjelenített alakjai.

A kiállított művek Kádárnak csak az „intim” művészetét képesek a nézők elé tárni, hiszen más technikával készült művei (mozaikok, gobelinek, plakátok), monumentális megrendelései – egy lezárt történelmi és művészeti korszak emlékei – manapság a galériák helyett az életmű-katalógusban kapnak csak helyet.

Kádár György munkái